Počet prípadov, kedy sa starší ľudia stávajú obeťami podvodov, z roka na rok pribúda. Poštová banka seniorom radí, ako rozoznať podvod a čoho sa vystríhať, aby neprišli o peniaze.
Esemesky v kurze
Dostali ste esemesku od doručovateľskej služby o pozdržaní zásielky, mail, správu s výzvami na aktualizovanie údajov do internet bankingu? Alebo správu od kuriéra, v ktorej vás odosielateľ vyzýva na úhradu cla, lebo bez toho vám nebudú vedieť doručiť balík? Nie ste sami. Takéto správy chodia mnohým ľuďom pomerne pravidelne a áno – sú za nimi povodníci. Základom je preto na link v esemeske neklikať a v žiadnom prípade doň nezadávať svoje osobné a citlivé údaje. Ak by ste tak urobili, webová adresa vás presmeruje na falošnú stránku, ktorá sa tvári ako skutočná kuriérska spoločnosť a bude od vás požadovať zadanie čísla vašej karty, dátum jej platnosti a trojmiestny verifikačný kód. Podvodníkom by ste tak poslali údaje, na základe ktorých vám budú môcť vybieliť účet. Najlepšou prevenciou je na takúto esemesku nereagovať a ihneď ju zmazať. Na esemesku nereagujte ani v prípade, ak správa vyzerá tak, že ju posiela banka aj s priloženým linkom a výzvou na aktualizáciu údajov. Vedzte, že žiadna banka od klientov nikdy prostredníctvom esemesky nežiada ich citlivé údaje.
Neklikajte na linky s odkazom na internetbanking ani na pozvánku na výhru
Páchatelia neraz prechádzajú aj do online priestoru. Falošná komunikácia prostredníctvom e-mailov pôsobí mnohokrát na prvý pohľad veľmi výhodne a dôveryhodne a môže byť pod logom známej firmy. Aj tento typ podvodu využíva podobnú taktiku ako podvodná esemeska. Podvodníci adresátovi aj v tomto prípade posielajú link a vyzývajú ho k úhrade platieb za doručenie zásielky, k zmene doručenia či uloženia zásielky, na zaplatenie colných poplatkov, ale takisto pozývajú do rôznych súťaží s možnosťou vyhrať hodnotné ceny či zapojiť sa do prieskumu a vyhrať finančnú hotovosť. Často číhajú aj na inzertných portáloch a v rôznych mailoch sa zvyknú predstavovať aj ako pracovníci banky. Poštová banka preto aj v tomto prípade apeluje na ostražitosť a zdôrazňuje, že ani v mailoch by sme nikdy nemali klikať na linky s odkazom na internetbanking ani prostredníctvom linku nezadávať čísla platobných kariet a citlivé údaje, a ani ich posielať mailom.
Falošní vnuci, plynári či predavači lákajú od seniorov tisíce eur
Podvodníci však úradujú nielen vo virtuálnom, ale veľmi často aj v reálnom svete. Rôznymi klamstvami sa snažia vylákať od seniorov vysoké sumy peňazí, často sú to celoživotné úspory, cennosti aj šperky. Najčastejšie kontaktujú starších ľudí telefonicky niekoľkokrát za sebou, a to aj vo veľmi krátkych intervaloch, aby znemožnili preverenie uvádzaných skutočností. Predstavujú sa ako ich starí známi alebo rodinní príslušníci, ktorých si seniori nepamätajú a súrne žiadajú požičať peniaze na rôzne účely. Pod falošnou identitou seniorom napríklad oznámia, že ich príbuzný spôsobil vážnu dopravnú nehodu, leží v nemocnici, nemôže komunikovať a súrne potrebuje peniaze na vyplatenie škody alebo na ošetrenie. Tvária sa tiež ako policajti, ktorí od obete vylákajú peniaze pod zámienkou, že ich ochránia pred vykradnutím. Prípadne sa chcú dostať do príbytku obete ako falošní pracovníci pošty, elektrární, plynární či vodární, ktorí prišli vrátiť preplatok alebo inkasovať nedoplatok, alebo ako obchodníci, ktorí im chcú niečo predať. Seniori sú pre nich ľahkou korisťou. Ak teda nechcete sadnúť na lep podvodníkom, nikdy nevpúšťajte cudzie osoby do svojich príbytkov. Nerozprávajte sa s neznámymi a neostávajte s nimi osamote. Ak vám telefonuje niekto v mene vášho príbuzného alebo v mene nejakej inštitúcie, telefonát prerušte a vždy si informáciu o jeho identite overte. Poraďte sa o postupe aj s príbuznými či známymi. Ak sa niekto predstaví ako pracovník banky, nikdy mu do telefónu nediktujte vaše osobné ani bankové údaje. Neprejavujte záujem ani o náhodne ponúkanú službu alebo kúpu tovaru. Zdržte sa takého konania, ktoré by mohlo cudziemu človeku napovedať, kde máte uložené svoje úspory alebo cennosti. Ak na vás cudzie osoby vyvíjajú nátlak, alebo máte pocit ohrozenia, kontaktuje políciu.
Hra na city, podvodné charitatívne zbierky či falošné výhry
Podvodníci sa často snažia pôsobiť aj na emócie ľudí a vymámiť od nich peniaze prostredníctvom falošných „charitatívnych“ zbierok. Ich výťažok má údajne slúžiť „na pomoc chorým či sociálne odkázaným ľuďom alebo na záchranu zvierat“, no zvyčajne putuje do vrecka podvodníka. V prípade, ak chcete prispieť na charitu, vždy si hodnovernosť zbierok overte. Peniaze posielajte len registrovaným občianskym združeniam alebo nadáciám, ktoré reálne existujú a vykazujú pravidelnú činnosť. Vyskytujú sa aj prípady, že neznáma osoba osloví svoju obeť na sociálnej sieti a žiada finančnú pomoc v núdzi. Rada v tomto prípade je jednoduchá – na sociálnych sieťach nekomunikujte s ľuďmi, ktorých osobne nepoznáte. Nereagujte na ich žiadosti o priateľstvo ani na nich správy. Na Facebooku zároveň nikdy nezverejňujte informácie o vašej rodine, o vašej banke a ani svoju adresu a telefónne číslo. Pozor takisto na situácie, ak vám chce niekto „dať“ peniaze. Vo vašej mailovej schránke sa totiž môžu objaviť e-maily s informáciou, že ste niečo vyhrali alebo zdedili a vyzýva vás k zadaniu svojich citlivých bankových údajov a hesiel. Pravda je však taká, že ak vám chce niekto vyplatiť výhru, dedičstvo, prípadne zaplatiť za službu alebo tovar, nepotrebuje číslo vašej platobnej karty, CVC kód a ani dátum exspirácie karty, len IBAN. A ak vám niekto tvrdí, že ste niečo vyhrali a nesie vám peniaze, majte tiež na pamäti, že žiadna spoločnosť nevypláca peňažné výhry v hotovosti prostredníctvom svojich zamestnancov či iných osôb.
Dbajte na bezpečnosť aj pri platbe kartou
Aj pri platbe kartou treba myslieť na to, aby vaše diskrétne údaje neboli zneužité. Ešte stále je zvykom mať k bankomatovej karte priložený aj PIN kód, alebo ho ľudia nosia v peňaženke či kabelke. A to je veľká chyba, ktorej sa treba vyvarovať, lebo páchatelia takto veľmi ľahko dokážu vybrať z bankomatu z vášho účtu hotovosť. Zásadou je tiež výber z bankomatu robiť tak, aby cudzí ľudia nevideli čísla, ktoré zadávate. Nevyberajte preto úspory zo svojich účtov z bankomatu pred cudzími osobami a v žiadnom prípade nedávajte kartu do ruky osobám, ktoré nepoznáte. Pri strate či krádeži karty treba túto skutočnosť čo najrýchlejšie nahlásiť banke, ktorávám platobnú kartu vydala. Tá vám následne kartu zablokuje. Blokácia platobnej karty je bez poplatku, vydanie novej platobnej karty je spravidla spoplatnené. Kartu možno zablokovať tak cez infolinku, ako aj cez internetbanking. V prípade odcudzenia karty nezabudnite kontaktovať aj políciu. Rovnako si dôkladne chráňte svoje prihlasovacie údaje do internet bankingu, nikomu ich neprezrádzajte aneposielajte ich nikomu cez aplikácie ako Whats app, Viber alebo Messenger.
Kontaktujte políciu, ak je škoda viac ako 266 eur
Hoci polícia eviduje ročne desiatky či stovky finančných podvodov na senioroch, reálne tento počet môže byť oveľa vyšší. Nie všetky prípady totiž ľudia nahlasujú. Obávajú sa zvyčajne komplikácií spojených s policajnými úkonmi alebo sa hanbia za to, že podvodníkom naleteli. Avšak v prípade, že sa stanete obeťou podvodu, neodkladne sa obráťte na políciu. Ak vám bola spôsobená škoda za viac ako 266 eur, ide už o trestný čin a keď policajt prijme trestné oznámenie, musí ho preveriť a konať vo veci.
Praktické rady, ako sa uchrániť pred podvodníkmi, nájdete aj na internetovej stránke Poštovej banky. Na svoje podstránke s názvom Nenaleťme pravidelne informuje o prebiehajúcich podvodoch, ale aj o tom, ako podvod rozoznať, ako sa pri kontakte s podvodníkom zachovať a čo robiť, ak sa stanete obeťou podvodu.