Najstaršie metro v Európe postavili za dva roky

Do Maďarska chodíme radi. Za históriou, pamiatkami, termálnymi kúpeľmi, gastronómiou. Budapešť nás priťahuje aj množstvom zaujímavostí, ktoré sa dajú absolvovať, lebo mesto má kvalitnú, fungujúcu MHD a metro, ktoré v tomto roku oslavuje 125 výročie.

Pred 125 rokmi, v máji 1896, v uhorskej metropole otvorili metro. Po Londýne a Chicagu sa Budapešť stala tretím mestom na svete a zároveň prvým na európskom kontinente s podzemnou dráhou.

Obyvatelia hlavného mesta Maďarska ho dodnes familiárne nazývajú iba ako „ kisföldalatti“ – malá podzemná. Pre domácich je to obyčajná súčasť miestnej MHD, oficiálne má názov M1, ale pre turistov je to ozajstná technická atrakcia.

Od roku 2002 patrí na Zoznam svetového dedičstva UNESCO. Znie to až neuveriteľne, ale výstavba metra na konci 19.storočia trvala necelé dva roky. Podzemná železnica – tak ako mnoho významných budou v Budapešti – bola postavená pri príležitosti osláv tisíceho výročia príchodu Maďarov do Panónie. Rok 1896 bol rokom veľkolepých osláv na počesť Milénia v celom Uhorsku.

Prvá podzemná dráha na európskom kontinente sa stavala rýchlym tempom. Metro začalo fungovať 20 mesiacov od začiatku stavby aj za prítomnosti Františka Jozefa ll., panovníka rakúsko-uhorskej monarchie.

Foto: autor článku
Historický pohľad na prvú metro zástavku na Andrássyho triede.  Zdroj: wikipedia.com

Secesia v podzemí

Až do roku 1973 merala linka metra pod Andrásssyho triedou 3,7 kilometra, mala 11 staníc a končila sa na povrchu pri termálnych Széchenyiho kúpeľoch (Széchenyi fürdő) v Mestskom sade (Város liget). Po veľkej rekonštrukcii v rokoch 1972-73 a predĺžení do Mestských sadov má M1 dnešnú dĺžku 4,4 km.

Námestie hrdinov, Andrássyho ulica aj Linka M1, sú zapísané na Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO. Podzemná dráha má secesnú výzdobu. Liatinové stĺpy podopierajú strop nad nástupišťami a sú ukončené dekoratívnymi hlavicami. Stanice sú obložené bielymi a hnedými obkladačkami zo slávnej manufaktúry Zsolnay. Trasu z jednej konečnej na druhú absolvujete za necelých 10 minút. V podzemí sa na chvíľu ocitnete v 19.storočí. Na svoju doba to bola jedinečná stavba, ktorá slúži dodnes.

Prvý model rušňa z roku 1896. Zdroj: wikipedia.com

 

Štyri linky metra

Celá sieť budapeštianskeho metra je od roku 2014 (od otvorenia štvrtej linky) dlhá 38,6 km a nachádza sa v nej 52 staníc, dovtedy mala sieť dĺžku 30,9 km a mala 42 staníc. V pracovný deň prepraví metro okolo 1,2 milióna cestujúcich. Linky M1, M2 a M3 sa pretínajú v jednej prestupnej stanici – Deák Ferenc tér. Linka M4 má dva prestupné body na stanici Kálvin tér, na linke M3 a na stanici Keleti pályudvar na linke M2.

Foto: autor článku

Seniori v Budapešti jazdia bezplatne

V Budapešti môžu seniori nad 65 rokov využívať MHD po predložení dokladu o totožnosti /po vyžiadaní revízora alebo sprievodcu/ bezplatne.

Foto hore: wikipedia.com