Mesto detských i dospeláckych snov

Zábavný park, ktorý vybudoval Volkswagen patrí medzi najnavštevovanejšie v Nemecku.

Wolfsburg bol donedávna ešte len šedým priemyselným mestom, kam väčšina návštevníkov zavítala iba v rámci pracovnej cesty do sídla Volkswagenu. Všetko zmenilo v roku 2000 otvorenie zábavno-vzdelávacieho parku Autostadt, ktoré už o rok oslávi dvadsiate výročie založenia.

Táto atrakcia stále priťahuje návštevníkov z celého sveta. Prichádzajú malí i veľkí, starí i mladí, pokochať sa, zabaviť sa, alebo si rovno kúpiť a odviezť to svoje auto. Od otvorenia navštívilo Autostadt už viac ako 33 miliónov návštevníkov a svoje nové auto si odviezlo už milióny zákazníkov. Tento zábavný park je najnavštevovanejším v Nemecku.

Príďte si po svoje auto a zabaviť sa

Wolfsburg, šieste najväčšie mesto Dolného Saska je od roku 1938 nerozlučne spätý so značkou Volkswagen. Vtedy bol položený základný kameň svetoznámej automobilky.

Výrobné plány prekazili udalosti druhej svetovej vojny, výroba sa naplno rozbehla až koncom 40-tych rokov minulého storočia.

V roku 1955 oslávili už výrobu miliontého VW, populárneho „ chrobáka“. Autostadt však nenavštevujú len mužskí automobiloví fanúšikovia, je určený pre celú rodinu, na svoje si skutočne každý. V areáli s rozlohou 28 hektárov na brehu vodného kanála, hneď vedľa samotnej továrne Volkswagen, zoznámia sprievodcovia návštevníka s históriou, súčasnosťou a budúcnosťou automobilov snáď všetkými mysliteľnými spôsobmi.

Nie je to však žiadna nudná prehliadka, ale interaktívne zoznámenie sa so vzácnymi automobilmi, neobyčajnou architektúrou pavilónov, aj inštaláciou umelcov z celého sveta.

Už impozantný vstupný pavilón je umelecké dielo a technický unikát sám o sebe. Ide vlastne o gigantickú bránu zo skla, ocele a betónu, vo vnútri ktorej nájdete prvý zo symbolov Autostadtu – obrovský glóbus, vytvorený nemeckým umelcom Ingem Güntherom.

Ako zmeniť sen na skutočnosť

Samotný Autostadt je premenený sen jedného „ chlapca“, synovca slávneho Ferdinanda Porsche, vtedajšieho predsedu správnej rady koncernu VW Ferdinanda Piecha, ktorý sa rozhodol vybudovať zábavno-vzdelávací park, kde by mal záujemca o nové auto, ktoré mu tu dodajú prakticky z výrobnej linky, získať skutočne mimoriadny zážitok a plnú dôveru k značke, ktorú si vybral.

Predstavitelia Volkswagenu sa už pri otvorení netajili želaním, aby väčšinu návštevníkov tvorili predovšetkým zákazníci, ktorí odídu z Autostadtu na novom aute. Pre nich bolo vybudované zákaznícke centrum s full servisom.

Každého zákazníka sa ujme osobný sprievodca, ktorý mu podá vyčerpávajúcu informáciu o areáli a prechádzkou ho dovedie k dvom 50-metrov vysokým skleneným vežiam, do ktorých sa vojde 800 nových áut. Zákazník má možnosť sa vyviezť výťahom rýchlosťou 2m/s uprostred sklenených veží do kupole a prezrieť si nielen svoje, ale aj ostatné nové autá aj areál z vtáčej perspektívy ako na dlani. A prečo sa vlastne tomuto miestu hovorí garáž?

Príďte si pre svoje auto

Ten, kto si kúpi auto volkswagen v niektorej z európskych krajín má možnosť si ho vyzdvihnúť práve tu osobne vo veži a dostane k tomu vstup do múzea zdarma. Môže na vlastné oči sledovať, ako mu automatický výťah zvezie jeho auto dolu a transportuje ho k výjazdu z komplexu.

Obe veže sú prepojené sedemstometrovým tunelom, kadiaľ autá do veží prichádzajú. K zákazníkovi sa jeho auto dostane za 45 sekúnd. Za deň si tu svoj automobil vyzdvihne v priemere 435 zákazníkov, ktorých ľahko spoznáte nielen podľa nadšeného výrazu, ale tiež podľa registračných značiek, ktoré dostanú hneď po príjazde. Zákazník si môže prirodzene prezrieť cez presklenú stenu výrobného závodu, aj ako sa rodí nové auto.

Niečo pre fajnšmekrov

Autostadt, však nie je len pre potenciálnych zákazníkov, pri jeho vzniku sa zdôraznila aj filozofia firmy, že nákup nového auta je výnimočným dňom a je záležitosťou celej rodiny. Preto je počas tohto vzrušujúceho zážitku postarané atrakciami o malých aj veľkých.

Každá z koncernových značiek Wolkswagen, Audi, Lamborghini, Škoda, Seat, Bugatti a Bentley tu má svoj vlastný, originálne poňatý pavilón. Každá budova je architektonický unikát. Architektúra kombinuje supermoderné materiály s množstvom prírodných segmentov tvorených vodou a rastlinami.

Napríklad v pavilóne Porsche, navrhnutým mníchovskými architektmi s rozlohou 1400 m2, je vystavených 25 áut. Jeho originálna architektúra láka ľudí už z diaľky. Pavilón sa vinie okolo umelej vodnej plochy a ponúka okolo špeciálnej previsnutej strechy príjemné posedenie. Moderná tekutá architektúra korešponduje s tvarmi vozov Porsche. Samozrejmosťou sú tu aktuálne modely a tri rôzne strieborné vozy, ktoré dopĺňajú historické kusy. Napríklad, prvé Porsche 356 z roku 1948. Porsche kedysi vyrábalo aj vojenské vozidlá a poľnohospodárske stroje. Preto v pavilóne parkuje aj traktor Super 308.

Na čom jazdil Al Capone

Na Dom času – Zeithaus, trojposchodový presklený kváder si treba nechať dosť času, lebo zaberie aj celý deň. Nájdete tu väčšinu áut, ktoré sa zapísali do histórie automobilizmu, a to bez ohľadu na to, či patria pod Volkswagen alebo k jeho konkurentom. Popri starom Beatly tu stoja staré Lancie, Mini, Lamborghini Miura, Auto Union D-Type a ďalšie klenoty na štyroch kolesách.

Ukrýva aj také skvosty ako auto Laurin a Klement z roku 1905, Rolls Royce Silver Ghost z roku 1922, či najstarší exponát jazdiaceho auta, Horch Tonneau 10/12 z roku 1903.

Najväčšími lákadlami tohto unikátneho múzea sú Volkswagen V3, ktorý bol prototypom budúceho Chrobáka a sám Porsche na ňom prešiel na skúškach 10 tisíc kilometrov a šesťvalec Auto Union Grand Prix Typ C , ktorý patril medzi najúspešnejšie závodné monoposty tridsiatych rokov a v tom období nemal konkurenciu.

Nájdeme tu aj Cord L29 Phaeton Sedan z roku 1930, ktorým jazdil známy boss chicagských gangsterov Al Capone. Vzhľadom k „povolaniu“ svojho majiteľa malo auto na svoju dobu výnimočne silný motor (4 893 cm3), aby mu policajti nestačili. Skoro všetky exponáty v Autostadte umožňujú na vlastnej koži prežiť, ohmatať si, ale aj užiť si všetko, čo sa motorizmu týka.

Odvážlivci si môžu vyskúšať svoju zručnosť v jazde na terénnom aute pod vedením profesionála po schodoch, cez vodu, po rôznych terénnych prekážkach a naučiť sa zvládať rôzne nebezpečné situácie.

Záujemcovia o ekologické elektroautá si môžu vychutnať jazdu po zaregistrovaní vodičského preukazu spolu s inštruktorom aj po meste Wolfsburg. Aj malí adepti vodičského umenia si môžu vyskúšať, čo vedia. Tunajšia autoškola je určená deťom od päť do jedenásť rokov a jej cieľom je pripraviť ich na mobilný život.

Je úžasné pozorovať preháňajúce sa deti na elektrických Mini New Beetloch, ktoré po absolvovaní úspešnej jazdy bez nehôd dostanú malý vodičský preukaz s fotkou a pečiatkou potvrdzujúcou úspešné zloženie vodičskej skúšky.

Ten, kto sa zaujíma o automobilový dizajn, určite nevynechá dizajn štúdio, kde sa postupne zoznámi so všetkými fázami návrhu nového modelu. Dokonca si môže na vlastnej koži skúsiť prácu dizajnérov, pretože expozícia je založená na aktívnom zapojení návštevníkov. Ak si vytvoríte návrh v jednoduchej aplikácii na počítači, môžete ho hneď vytlačiť alebo zaslať na e-mail.

Nachádza sa tu aj kuriozita, ktorá je krásnym estetickým doplnkom celého areálu. Pätnásť metrov dlhý vzduchový tunel s 2160 kvetináčmi, dielo dánskeho umelca Olafura Eliassona, ktorý pri otáčaní ponára kvetináče do vodného kanála.

V Autostadte je často živo i dlho po zatváracej hodine, konajú sa tu koncerty, kultúrne akcie, festivaly. Je tu viacero reštaurácií, kaviarní s kapacitou pre 1400 návštevníkov. Súčasťou areálu je aj päťhviezdičkový luxusný Hotel Ritz Carlton, ktorý moderným architektonickým riešením zapadá do koncepcie zábavného parku.

V noblesnej reštaurácii Aqua, ocenenej troma michelinskými hviezdami kraľuje hviezdny šéfkuchár Sven Elverfeld. Pochutnať si na jeho niekoľko chodovom menu je kráľovský zážitok a nádherné ukončenie vzrušujúceho dňa z vnemov v zábavnom parku zasvätenom automobilom, ale určenom ľuďom, ktorí tu sú na prvom mieste.

Zdroj foto: www.autostadt.de